Middagbijeenkomsten

Van oorsprong staat in de middagdienst het leren centraal. In de loop van de tijd is de middagdienst echter steeds meer op de morgendienst gaan lijken. Omdat leren geen eenrichtingsverkeer is en evenmin alleen theorie, zijn we in 2021 begonnen met een andere vorm voor de middagdienst. Hierin is ruimte voor actief leren, o.a. door interactie. Een belangrijk aspect is wat 'de leer' betekent voor je leven van elke dag.

Concreet

We houden laagdrempelige bijeenkomsten met een korte kernachtige inleiding waarover doorgesproken kan worden, omringd met passende liederen. Om de bijeenkomsten goed tot hun recht te laten komen, hebben we ervoor gekozen om een aantal broeders en zusters uit de gemeente te vragen zo nu en dan een bijeenkomst voor te bereiden en te leiden. Uiteraard wordt daarbij gelet op de gaven die de broeders en zusters hiervoor hebben. Ook vragen we jeugdgroepen, bijbel- en gesprekskringen om een keer een bijeenkomst voor te bereiden. We willen graag met elkaar, jong en oud, leren wat de bijbel ons te zeggen heeft en wat het geloof voor ons kan betekenen. Ook doen we een beroep op muzikaal talent in de gemeente om de zang te begeleiden.

Met deze opzet zijn de zondagmiddagbijeenkomsten officieel geen kerkdiensten meer. Dit doet aan de waarde van de bijeenkomsten echter niets af.

Naast deze leerbijeenkomsten houden we tussendoor ook zangbijeenkomsten waarmee bijvoorbeeld een thema dat in de weken daarvoor aan de orde is geweest zingend afgesloten kan worden. Ook is er op de laatste zondag van de maand vaak geen leerbijeenkomst, dan zijn er gezamenlijke diensten met andere kerken in Apeldoorn. Je kunt de informatie hierover terugvinden in de dienstenkalender.

Thema’s

In de leerbijeenkomsten kunnen diverse thema’s behandeld worden. We vinden het wel belangrijk om vooral aandacht te geven aan de kernzaken van het geloof. We zijn dan ook begonnen met bijeenkomsten over de doop en het avondmaal. Ook komen bijvoorbeeld de tien geboden - Gods richtlijnen voor ons leven - en het gebed aan bod.

21-04-2024 10:00 - 11:00
10.00 ds. Gé Drayer